ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/04/21, 15:12
    Sina homaei

    از شتابدهنده های فرار مغزی تا شایعات ۲۰ میلیون یورویی استارت آپهای ایرانی



    در طی یک سال اخیر خبرهایی از سرمایه گذاری ۳ میلیاردی یک شتابدهنده ایرانی تا شایعات سرمایه بیست میلیون دلاری دیروز روی اسنپ و یا خبرهای اخیر فرار مغزها با کمک شتابدهنده ها یا حتی رویدادهایی چون Ibridges برلین هر کدام به نوعی بازار شایعات استارت آپهای ایرانی را داغتر از قبل می کند . لابی گری برای پخش خبرهای این چنینی در سایتهایی چون فوربس و تک کرانچ نیز جای بحث جداگانه دارد . شتابدهنده ای که مدعیست چند میلیارد سرمایه در اختیار استارت آپهای خود قرار داده است اما استارت آپهای مذکور به نوعی فاقد هر اعتبار و مشتری هستند اولین خبری است که وجه استارت آپهای ایرانی را زیر سوال می برد و باید پرسید این سه میلیارد از کجا آمد و به کجا رفت و چرا اثری از این سرمایه روی استارت آپهای مذکور وجود ندارد .
    سرمایه بیست میلیون یورویی روی اسنپ که معادل ۸۰ میلیارد تومان می باشد و به گروه اینترنت ایرانیان نسبت داده شده است از ارزش سرمایه بزرگترین استارت آپهای سیلیکون ولی بالاتر است و عدم نظارت روی مبالغ ، عادی شدن ارزش گذاری های دروغین روی استارت آپهای ایرانی زنجیره ای است که به زودی دامنگیر تمامی استارت آپهای ایرانی خواهد شد . در طی یکسال اخیر استارت آپهای ایرانی که شاید رتبه آنها در الکسا از رتبه سایت یه مدرسه ابتدایی کمتر است مدعی ارزش چند میلیاردی استارت آپ خود هستند و به زودی شاهد حباب قیمت گذاری و جعلی تمامی استارت آپهای ایرانی خواهیم بود . در حال حاضر شاید تعداد استارت آپهای بین المللی در ایران از تعداد انگشتان دست هم کمتر باشد اما با مرور خبرهای روز دنیای استارت آپها و مرور ساده و سر انگشتی ارزش استارت آپهای بین المللی حتی در منطقه آسیا نیز متوجه جعلی بودن این خبرها خواهیم بود .
    طی روزهای گذشته نیز هفته نامه عصر ارتباط به نقد شتابدهنده ای پرداخت که با ارایه مبالغ قابل توجه از آنها با نام “مراکز شتابدهنده فرار مغزها و ایده ها ” نام برده است . این مرکز اعلام کرده است که از میان ایده های دریافتی ۵۰ طرح برتر را به آلمان و سوئد و ایتالیا اعزام خواهد کرد . عصر ارتباط در مقاله خود نوشت این شتابدهنده هیچ گارانتی و ضمانت اجرایی در خصوص این ادعاها نداشته و فارغ از اینکه اصل طرحهای منتخب می تواند به شکل یک طرفه از سوی سرمایه گذاران خارجی مورد بهره برداری قرار بگیرد ارایه دهندگان طرحها می توانند به راحتی و با مشوق هایی از کشور خارج شوند .
    حال باید این سوال مطرح شود که جرقه این قیمت گذاری ها و یا تلاش برای سرقت ایده ها توسط چه اشخاصی زده شده است و آنها چگونه از این رویدادها و گزارش ها منفعت می برند ؟ آیا دیجیکالا و کافه بازار اولین بنیانگذاران حباب قیمت گذاری و گزارشهای جعلی بودند یا افرادی با منافع شخصی نسبت به این خبرها سود می برند ؟

    از شتابدهنده های فرار مغزی تا شایعات 20 میلیون یورویی استارت آپهای ایرانی - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی

مجوز های ارسال و ویرایش